Rugby sponsorer

Sysslar du med idrott och har det svårt att få det att gå ihop rent ekonomiskt? Det är du inte ensam om och det finns flera sporter som drar nytta av exempelvis sponsorer för att kunna fortsätta sin verksamhet. Hur fixar man då sponsorer och finns det en möjlighet att ordna det inom sporter som är mindre än exempelvis fotboll och ishockey? Svaret är att de flesta sporter har element som intresserar företag, vare sig det är finansiellt eller för att de vill vara med och främja en bra sak.

Sponsorer inom idrott

Vad gör sponsorer och vilken skillnad gör de för sporten? Företag och diverse verksamhet kan vara med och bidra på flera olika sätt. I sportsammanhang är det vanligaste att de ger pengar som sedan till drift av laget, vare sig det är nya tröjor eller bussresor som behöver finansieras. Tänk exempelvis på fotbollströjor, om du tittar noga ser du att de oftast är fulla med stora eller små logotyper. Det är oftast företag som sponsrar laget och de får tillbaka sina pengar i exponering.

De flesta sponsorer vill synas i samband med de lag eller idrottspersoner som de sponsras. Det betyder att det oftast är lättare för välkända idrottare och lag att få tag i en sponsor. Det betyder dock inte att ett litet lag går hem tomhänta. Oftast är det viktigt att företag exponeras för rätt klientel, exempelvis kunder eller andra företag som ligger i närheten av deras egna verksamhet. Det finns få anledningar för att Nisses Bilverkstad i Umeå ska sponsra ett rugbylag i USA.

Sponsorer är vanliga i rugby

Sponsring har länge varit del av idrotten

Har du ett rugbylag som söker efter en sponsor? Då kan det vara bra att börja i liten skala. Vilka företag finns det i er närhet och vad skulle ni kunna erbjuda i utbyte. Som tidigare nämnt är exponering ett av de vanligaste utbytena men det finns inget som hindrar er från att tänka nytt. Utöver tröjor och klädesplagg kan man också marknadsföra och höja upp sina sponsorer på sin hemsida, i sitt nyhetsbrev eller på skyltar runt sin tränings- eller matchplan.

Ett vanligt misstag är att se en sponsor som ett företag och missa att det faktiskt är människor som driver verksamheten. Det skadar inte att ta kontakt genom att ringa eller skicka ett mail, kanske kände de inte ens till att ni hade ett rugbylag är mer än glada för att kunna bidra till ert lag. Det kan också vara bra att ha förberett några meningar i förväg när du ska prata med potentiella sponsorer. Du kommer långt med ett trevligt samtal.

Goda råd för sponsring

Det finns många som arbetar aktivt med sponsorer och kan dela med sig av sina god råd. Ett återkommande råd är att ta hand om sina nuvarande stödjare istället för att hela tiden jaga nya. Det är bra att gå efter devisen att varje sponsor är din viktigaste sponsor. Om ni är ett litet rugbylag kan ni hjälpas åt att dela på arbetsuppgifterna som uppstår i samband med sponsring. Det skadar inte att hålla dem uppdaterade över er verksamhet, exempelvis med ett nyhetsbrev.